Artikelen over sociaal-emotioneel leren en de groep

Lees direct online of download als PDF-bestand

Nu duidelijk is dat scholen vanaf 11 mei de deuren weer openen, vragen leraren zich af in welke gemoedstoestand leerlingen zullen terugkeren in de klas en wat dat betekent voor de groepsvorming. In dit artikel beschrijven we onze verwachting over de emotionele bagage waarmee de leerlingen straks weer in onze klassen zitten en hoe we daar met aandacht voor sociaal- emotioneel leren en groepsvormende activiteiten op kunnen inspelen.

Leraren werkten zeven maanden hard aan een positief groepsklimaat. Toen werd het groepsproces door de coronamaatregelen ernstig verstoord: vanaf 16 maart 2020 volgden de leerlingen onderwijs op afstand. Binnenkort gaan ze terug naar school. Hoe bouw je opnieuw een groep op? En wat is hierbij de rol van de intern begeleider?

LBBO Speciale editie 2020

Deze ontwikkelkaarten zijn ontwikkeld ten behoeve van een artikel voor de LBBO.

In 95 procent van de gevallen spreekt De Voetbaltrainer mensen die actief zijn in de voetbal­ wereld. Zo nu en dan maken we een uitstapje naar een ander vakgebied. Kees van Overveld is in het onderwijs ‘het gezicht’ van sociaal-emotioneel leren, oftewel het beter leren omgaan met jezelf en met anderen. Belangrijk voor scholieren, maar zeker ook voor jeugdspelers.

De jeugdvoetbaltrainer 2020

Autonomie in het gedrag van leerlingen gaat vaak over keuzes maken, zoals iemand insluiten of buitensluiten. In de praktijk benadrukken scholen bij de aanpak van gedrag vooral de sociale aspecten: omgaan met anderen vanuit eigen verantwoordelijkheid. Tegelijk is wereldwijd de gedachte dat emotionele competenties veel meer nadruk behoeven dan ze nu krijgen.

TIB 2020

De adolescentie is een prachtige periode in het leven van de mens, maar hij brengt echter ook veel angst en onzekerheid met zich mee. Een belangrijke vraag in het leven van veel jongeren is: ‘Wat zal die ander van mij denken?’

Kinderen brengen een belangrijk deel van hun jeugd op school door. En of ze willen of niet: ze zullen met an­ dere kinderen moeten leren omgaan. Maar vooral: met zichzelf! Dat is de essentie van sociaal én emotioneel leren.

Whole Child 2019

De gymles in groep 6 verloopt rumoerig. Tijdens een balspel wordt er hard met de bal gegooid, harder dan verantwoord is. De gymleraar ziet het niet, omdat hij aan de andere kant van de zaal een aantal leerlingen helpt met het oefenen van de handstand.

Ieder kind heeft recht op een veilige schoolomgeving. Hoe dat woord ‘veilig’ invulling krijgt, verschilt nogal per land.

Passend onderwijs is tot nu toe vooral gegaan over de bestuurlijke en organisatorische invulling. Als het al over onderwijs ging, dan betrof dat vooral rekenen, taal en lezen.

Scholen zijn druk bezig met het realiseren van passend onderwijs. Rekenen, taal en lezen krijgen over het algemeen veel nadruk, het sociaal-emotioneel leren wordt snel vergeten.

Mijn visie is dat schools en sociaal-emotioneel leren in balans moeten zijn. Een betere balans zorgt voor minder gedragsproblemen in de klas. Scholen kunnen heel veel doen om gedragsproblemen te voorkomen. En als gedragsproblemen zich al voordoen, is er nog veel mogelijk om deze effectief aan te pakken.