Artikelen over pesten

Lees direct online of download als PDF-bestand

In 1978 verscheen het eerste wetenschappelijke artikel over bullying. Op dat moment kreeg het schadelijke en verwerpelijke gedrag tussen mensen een naam. Het onderwerp ‘pesten’ was opeens middelpunt van onderzoek en onderwijs

Kwink magazine 2015

Pesten terugdringen is belangrijk, maar antipestprogramma’s zijn daarvoor niet het meest geschikte middel. Beter is het om te investeren in een veilige omgeving en in sociaal-emotioneel leren.

School! Interview 2014

‘Leraren hebben een voorbeeldfunctie. Daarom vind ik het des te schokkender dat leraren onderling ook pesten! En ondertussen leerlingen bijbrengen dat ze niet moeten pesten!’

Schooljournaal, CNV Onderwijs 2014

Scholen behoren voor iedere persoon een veilige plek te zijn. Pesten bedreigt dit uitgangspunt. Deze bedreiging vraagt om een krachtig tegenantwoord.

Scholen zijn druk bezig met het realiseren van passend onderwijs. Rekenen, taal en lezen krijgen over het algemeen veel nadruk, het sociaal-emotioneel leren wordt snel vergeten.

Mijn visie is dat schools en sociaal-emotioneel leren in balans moeten zijn. Een betere balans zorgt voor minder gedragsproblemen in de klas. Scholen kunnen heel veel doen om gedragsproblemen te voorkomen. En als gedragsproblemen zich al voordoen, is er nog veel mogelijk om deze effectief aan te pakken.